Förebygga muskelproblem/skador

Förebygga muskulära skador

 

Det finns några punkter som är bra att bära med sig vad gäller att förebygga skador hos hästen. 

Det krävs ett sunt förnuft och tänka hur min egen kropp reagerar vid träning, nytt arbete samt längden av träningen.

 

 

  • Är hästen byggd för den tränings/tävlingsform du önskar? Anpassa alltid arbetet efter hästens exteriör.

 

  • Kontrollera att utrustningen är rätt anpassad till just din häst.

 

  • Träna aldrig vidare, om hästen är trött. Detta är en av de vanligaste orsakerna till skador hos hästen.

  • Stretching, Massage

 

  • Rätt foderstat, fel foder kan sätta sig som smärta i musklerna.

 

  • Ordentlig uppvärmning, minst 20 min.

 

  • Ordentlig nertrappning, minst 20 min.

 

  • Träna så varierande som möjligt samt på varierat underlag, såsom gräs, grus asfalt.

 

  • Se upp med ”hjälptyglar”! De stjälper oftare än de hjälper. 

 

  • Sitt upp från hästens båda sidor, så slipper hästen slitningar i karpalleden, bogleden och musklerna kring manke och bog.

 

  • Styrketräning och lösgörande träning. Det är viktigt att träna varierat med avslappnat läge och korta stunder med styrka för att få en bra rörlighet i kroppen. För mycket styrketräning leder till en osmidig häst samt för lite styrka leder till en häst med dålig hållning.

 

  • Arbeta fram en bra grundkondition. Hästen är då förbered i kroppen att klara av olika uppgifter som den skall utföra.

 

  • Avslappning till häst. (övningar finns i fantastiska resan) När hästen lärt in detta så får vi den tillslut att sänka huvudet och ”spänna upp” ryggen under ridning.

 

 

Obs! Kom ihåg att massage är ett komplement till det veterinärmedicinska. 

 

6 okt 2020