Förebyggande träning

Förebygga ryggproblem (Muskulära problem)

Hästen bör tränas i en form som sträcker ut överlinjen och kunna skjuta på framåt utan att vara så låg så det påfrestar bog och karpalled. Inte vara så hög så hästen sänker ner ligament samt musklerna i hals, bog och rygg. Då skjuts bl a M. Sternocephalicus också framåt och risken blir att halsen blir felaktigt musklad. Stark under ifrån och svag i de delar som lyfter upp halskotorna.

Arbeta med lösgörande rörelser som ex öppna och sluta samt stretching och varva formen  för att öka rörligheten i ryggen. Skritt och galopp är bra gångarter för att arbeta med hästens överdel.

I Galoppen måste hästen tillåtas att komma upp med ryggen och då är det att tänka bakifrån via hamstring, M. Gstrocnemius och M. Iliopsoas Bukmuskulatur och ryggmuskulatur rör sig som en fin kedja som måste funka i varje länk för att bära upp ryttaren.

 

 

 

Ju bättre hästen blir så öka galoppträningen successivt med längre stunder och då tänka in intervall med många vilopauser i arbetsskritt i mellan varven. När hästen ska lösgöras är det bra att rida på böjt spår och det är viktigt att byta varv ofta och att stundtals varva med raka spår.

Efter ryggproblem så ska hästen alltid värmas upp och ned avsuttet. Detta för att musklerna ska kunna göra av med slagg och även kunna "andas" in syrerikt blod utan att kroppen ska behöva tänka på och anstränga sig för att bära upp ryttaren.

Pall skall alltid användas vid uppsittning då det påverkar hästen mycket negativt att ryttaren hoppar upp ifrån marken.

28 mar 2022